Jak skutecznie zniwelować stres?

Żyjemy w czasach, gdzie ciągle jesteśmy narażeni na stresujące bodźce. Praca, dom, rodzina, znajomi, praktycznie zewsząd jesteśmy atakowani wszelakimi zmartwieniami, bierzemy na siebie zbyt dużo obowiązków i działamy pod presją. Nie od dzisiaj wiadomo, że skutki długotrwałego stresu mogą prowadzić do różnych groźnych chorób jak depresja, nadciśnienie, a nawet zawał.

Poniżej kilka wskazówek na temat tego jak skutecznie zniwelować stres i poczuć się lepiej w najbardziej stresujących sytuacjach.

Ciekawość

Jeżeli poczujesz jakiś mniej przyjemny, stresujący bodziec, pomyśl nad jego strukturą, rozłóż go na czynniki pierwsze. Pomyśl jak i dlaczego powstał, dociekaj jego źródeł, gdy to zrobisz, poddaj daną sytuację w wątpliwość np. czy powinienem/powinnam się tym przejmować? czy mogę to jakoś zmienić? W taki sposób łatwiej wpłyniesz na jego zmianę.

Pośpiewaj sobie

Zezwolenie na dojście do głosu naszemu artystycznemu ja może mieć szereg pozytywnych skutków, więc nie przejmuj się wzrokiem innych ludzi, gdy śpiewasz swoją ulubioną piosenkę jadąc samochodem, w końcu śpiewać każdy może :)

Zacznij się uśmiechać

Czy byłeś kiedyś szczerze uśmiechnięty i zestresowany jednocześnie?

Śmiech jest naturalnym sposobem na rozluźnienie naszego ciała, więc uśmiechaj się jak najczęściej! Nawet, jeżeli jest on sztuczny, powoduje w naszym organizmie uwalnianie hormonów odpowiedzialnych za dobre samopoczucie.

Przypomnij sobie ulubiony zapach

Na przykład zapach piasku na plaży, gdy byłeś na wakacjach, zapach kwiatów w ogrodzie do którego lubisz chodzić, lub zapach najbliższej osoby. Taki zabieg skutecznie podniesie poziom Twojego nastroju za sprawą wyobrażenia sobie przyjemnego wspomnienia.

Progresywne rozluźnianie mięśni

Prosta, skuteczna i polecana przez wielu specjalistów technika polegająca na napinaniu i rozluźnieniu mięśni. Więcej na ten temat dowiesz się szukając artykułów pod tytułem: Trening Jacobsona

Oddychanie przeponą - 5x5x5

Bardzo ciekawa i skuteczna metoda. W momencie odczucia silnego stresu, znalezienia się w stresującej sytuacji, weź 5 sekundowy wdech przeponą, wstrzymaj powietrze przez 5 sekund i następnie wypuszczaj powietrze przez 5 sekund. Powtórz ćwiczenie kilkukrotnie. Pomiędzy seriami, wykonaj dwa normalne wdechy.

Lub... Kilka głębokich wdechów

Bardzo powszechna lecz też bardzo skuteczna metoda. W momencie dyskomfortu, weź kilka głębokich wdechów.

Zrób dobry posiłek, zadbaj o swoje ciało

Zdrowa dieta to podstawa, jeżeli chcemy czuć się dobrze, zdrowo i podchodzić bardziej entuzjastycznie do życia oraz stawiać czoło z uśmiechem konfliktowym sytuacją. Zrób sobie dobry, pełnowartościowy posiłek składający się z jak najmniej przetworzonych produktów takich jak jaja, orzechy czy ziemniaki. Pamiętaj o codziennej porcji warzyw i owoców. Humor świetnie też poprawia czekolada, lecz jej mniej słodsza odmiana - gorzka. Zawiera sporo magnezu, który reguluje poziom stresu w naszym organizmie.

Aktywność fizyczna

Jest to niezmiernie ważny element, jeżeli chodzi o utrzymanie naszej kondycji fizycznej i mentalnej. Regularne ćwiczenia powodują wzrost odporności na stres, lepsze samopoczucie i większą pewność siebie. Opcji do wyboru jest całe mnóstwo, na początek może to być nawet godzinny spacer.

Odwróć uwagę od zmartwienia

Zaabsorbuj swój umysł czymś co uwielbiasz robić. Poczytaj jakaś zabawną lub motywującą książkę, posłuchaj ulubionego utworu, który poprawia Ci humor, zatańcz, pooglądaj śmieszne filmiki w internecie lub przypomnij sobie jakaś zabawną sytuację ze swojego życia.

Wycieraczka

Technika zaczerpnięta rodem z NLP. W Twojej głowie pojawiają się negatywne myśli i chcesz się ich pozbyć? Nie unikaj ich. Sprecyzuj je dokładnie, by po chwili wyobrazić sobie, że zbiera je wycieraczka. Tak po prostu.

Istnieje sporo technik, które podpowiadają nam, jak skutecznie zniwelować stres, niektóre są bardziej, niektóre mniej przydatne. Wszystko jest indywidualną kwestią i sam musisz wybrać, które będą najbardziej skuteczne dla Ciebie.